Refugis antiaeris i el metro de Barcelona.
4 participantes
Pàgina 1 de 1
Refugis antiaeris i el metro de Barcelona.
Hola companys, volia comentart-os un parell de cuestions. Estic molt interesat amb el tema del subsol de qualsevolt tipus,de fet el tema de las estacions i tunels de metro i tren m´apasiona, pero al no tenir accesibilitat a aquests llocs dons haig de conformarme amb las informacions i fotografias del grans especialistas com vosaltres, fa molt temps que segueixo la trajectoria del Llob, la seva paraule va a misa. No es que hagi deixat de banda aquest tema de estacions, tunels, etc...., el que pasa es que hi trobat un verdader filon en el tema de refugis antiaeris i estic ara molt mes entregat a la recerca de aquests llocs, estic entrant en molts dels que fins fa poc era impensable de que pogues entrar.
Pero el tema refugis antiaeris i els tunels i estacions de metro se encreuan dins de la historia i per aixo vull haveure si em podeu donar un cop de ma.
Durant la guerra civil va haver 1403 refugis antiaeris censats, encara que hi van haver molts mes que no eran censats dins de aquesta llista oficial. Me proposat buscar la historia de tots ells i anar localitzan el major numero posible. De aquests 1403 hi han una gran part que eran sotans que ja existian i que avui en dia els hi donen un altre us. Un altre part eran estacions de metro, ferrocarrrils i trens, aquestas estacions que ja existian durant el conflicte belic ja se quinas son, aixo es facil, pero el que si voldria haveur si tu em podeu ajudar es en las següens cuestions:
1ª ¿sabeu quins tunels o estacions estaban en construccio durant la guerra?, es que durant la busqueda de emplaçaments de refugis em topo ams direccions on avui en dia pasa el metro per sota, per lo que sospito que el refugi serian las obras de metro, ferrocarrils i trens de qualsevolt companyia.
2ª¿els tunels de metro i tren que van per meridiana van en paralel?, se que els tunels de Meridiana es van fer servir com refugi, de fet durant els primers bormardeigs va haver morts en aquest tunels pero van morir ofegats per culpa d´una riada que els va inundar. El que no se segur si eran tunels de metro o els anomenats camins de ferro.
3ª ¿sabeu d´algun refugi antiaeri autentic que haigin quedat restas dins de algun tunel de metro?. Se que durant la construccio de la linea 2 el de la plaça Ermenegildo Giner de los Rios, actual plaça Tetuan, el traçat de aquesta linea va agafar una part del refugi que hi ha, una part molt gran encara es conserva i he pogut entrar. Tambe se que per Sagrada Familia linea 2 tambe van topar amb un al carrer Marina, ¿sabeu vosaltres de algun mes?.
Gracies per tot, dispenseu la molestia, una salutacio.
Pero el tema refugis antiaeris i els tunels i estacions de metro se encreuan dins de la historia i per aixo vull haveure si em podeu donar un cop de ma.
Durant la guerra civil va haver 1403 refugis antiaeris censats, encara que hi van haver molts mes que no eran censats dins de aquesta llista oficial. Me proposat buscar la historia de tots ells i anar localitzan el major numero posible. De aquests 1403 hi han una gran part que eran sotans que ja existian i que avui en dia els hi donen un altre us. Un altre part eran estacions de metro, ferrocarrrils i trens, aquestas estacions que ja existian durant el conflicte belic ja se quinas son, aixo es facil, pero el que si voldria haveur si tu em podeu ajudar es en las següens cuestions:
1ª ¿sabeu quins tunels o estacions estaban en construccio durant la guerra?, es que durant la busqueda de emplaçaments de refugis em topo ams direccions on avui en dia pasa el metro per sota, per lo que sospito que el refugi serian las obras de metro, ferrocarrils i trens de qualsevolt companyia.
2ª¿els tunels de metro i tren que van per meridiana van en paralel?, se que els tunels de Meridiana es van fer servir com refugi, de fet durant els primers bormardeigs va haver morts en aquest tunels pero van morir ofegats per culpa d´una riada que els va inundar. El que no se segur si eran tunels de metro o els anomenats camins de ferro.
3ª ¿sabeu d´algun refugi antiaeri autentic que haigin quedat restas dins de algun tunel de metro?. Se que durant la construccio de la linea 2 el de la plaça Ermenegildo Giner de los Rios, actual plaça Tetuan, el traçat de aquesta linea va agafar una part del refugi que hi ha, una part molt gran encara es conserva i he pogut entrar. Tambe se que per Sagrada Familia linea 2 tambe van topar amb un al carrer Marina, ¿sabeu vosaltres de algun mes?.
Gracies per tot, dispenseu la molestia, una salutacio.
Barcino- Nombre de missatges : 11
Data d'inscripció : 10/06/2012
Edat : 61
Localització : Barcelona
Re: Refugis antiaeris i el metro de Barcelona.
Hola Xavi, sigues benvingut a aquest, el teu fòrum. Ara a veure si et puc contestar:
1)en principi durant el període de la guerra no hi havia cap gran obra del metro en execució. El 1933 s'inaugurà el perllongament a Marina i el 1934 l'estació de Correos. Fins al 1951 el Transversal no arribarà a Clot.
2)Si, els túnels de metro i renfe van en paral.lel per la meridiana, però el que tu comentes havien de ser per força els túnels del tren, ja que com t'he dit, el metro no va arribar al Clot (meridiana) fins l'any 1951, molt després de la guerra.
3) Hi ha un refugi, protegit per patrimoni històric de l'ajuntament de l'Hospitalet que esta a sota de les cotxeres de Santa Eulàlia. Eren per al personal directiu, tècnic i el mateix personal de les cotxeres.
1)en principi durant el període de la guerra no hi havia cap gran obra del metro en execució. El 1933 s'inaugurà el perllongament a Marina i el 1934 l'estació de Correos. Fins al 1951 el Transversal no arribarà a Clot.
2)Si, els túnels de metro i renfe van en paral.lel per la meridiana, però el que tu comentes havien de ser per força els túnels del tren, ja que com t'he dit, el metro no va arribar al Clot (meridiana) fins l'any 1951, molt després de la guerra.
3) Hi ha un refugi, protegit per patrimoni històric de l'ajuntament de l'Hospitalet que esta a sota de les cotxeres de Santa Eulàlia. Eren per al personal directiu, tècnic i el mateix personal de les cotxeres.
El Llop- Administrador
- Nombre de missatges : 1200
Data d'inscripció : 25/04/2012
Re: Refugis antiaeris i el metro de Barcelona.
Gracies Llob, la resposta que em donas es força bona, lo del refugi de Santa Eulalia n´ho sabia, em posare a buscar informacio d´aquest refugi, moltes gracies per tot.
Barcino- Nombre de missatges : 11
Data d'inscripció : 10/06/2012
Edat : 61
Localització : Barcelona
Re: Refugis antiaeris i el metro de Barcelona.
Hola Xavi i companyia....
A 'Arxiu de Salamanca hi ha un document que no sé si aportaria cap dada nova.... No està encara digitalitzat i per tant, no disponible online. Si interesès molt, es pot demanar còpia i rebre-la per correu ordinari, o mail suposo que també.
No he vist com penjar documents aquí, o sigui que copy-pasto un resum del contingut. Són 4 folis:
ÁREA DE CONTENIDO Y ESTRUCTURA
Alcance y Contenido:
Carta del Consejero Regidor Delegado dirigida al Comité Obrero de Control del Gran Metropolitano de Barcelona de CNT, relativa a las denuncias recibidas por el servicio que este ofrece en las estaciones que están habilitadas para refugio. Acompaña copia de la carta y contestaciones del Comité del Gran Metropolitano
Estado de Conservación: Bueno
L'arxiu de la fitxa del document la penjaré a la teva pàgina de refugis, Xavi.
Salut !
A 'Arxiu de Salamanca hi ha un document que no sé si aportaria cap dada nova.... No està encara digitalitzat i per tant, no disponible online. Si interesès molt, es pot demanar còpia i rebre-la per correu ordinari, o mail suposo que també.
No he vist com penjar documents aquí, o sigui que copy-pasto un resum del contingut. Són 4 folis:
ÁREA DE CONTENIDO Y ESTRUCTURA
Alcance y Contenido:
Carta del Consejero Regidor Delegado dirigida al Comité Obrero de Control del Gran Metropolitano de Barcelona de CNT, relativa a las denuncias recibidas por el servicio que este ofrece en las estaciones que están habilitadas para refugio. Acompaña copia de la carta y contestaciones del Comité del Gran Metropolitano
Estado de Conservación: Bueno
L'arxiu de la fitxa del document la penjaré a la teva pàgina de refugis, Xavi.
Salut !
Invitat- Invitat
Re: Refugis antiaeris i el metro de Barcelona.
Moltes gracies K-Perusita
Barcino- Nombre de missatges : 11
Data d'inscripció : 10/06/2012
Edat : 61
Localització : Barcelona
Re: Refugis antiaeris i el metro de Barcelona.
ampliem la informació gràcies al sr. Raimon Pavia Segura que s'ha molestat en cercar la informació a la hemeroteca de la Vanguardia. Copio aquí el seu missatge, agraint-li la seva feina.
Raimon Pavia escrigué:La meva mare, Mercè Segura Riera, em va explicar el mateix que diu «Barcino» a Andana Central, [Tienes que estar registrado y conectado para ver este vínculo] a la pregunta 2a:
Hi havia unes obres d’un túnel (per força, del tren) a la Meridiana, cap a la Sagrera?, que es van quedar a mig fer, aturades per la guerra. La gent s’hi ficava, aprofitant-ho com a refugi, però no estava pas protegit contra l’entrada d’aigua, i en un aiguat molt fort hi va morir molta gent.
Suposo que la premsa se'n devia fer ressò...
[Tienes que estar registrado y conectado para ver este vínculo] Edición del miércoles, 06 octubre 1937, página 1 EL TEMPORAL DE AGUAS Trabajos de los bomberos Todavía no se ha conseguido extraer del todo el agua acumulada dentro del túnel en construcción del ferrocarril del Norte, en la barriada de La Sagrera, donde, según referencias del vecindario de la calle Martí Molins, quedaron sepultadas varias personas
[Tienes que estar registrado y conectado para ver este vínculo] Edición del viernes, 22 octubre 1937, página 3 Víctima de las inundaciones En el refugio de La Sagrera que se inundó el día 3 del corriente, apareció otro cadáver: el de José Orihuela Pascual, de 9 años
[Tienes que estar registrado y conectado para ver este vínculo] Edición del viernes, 08 octubre 1937, página 3 Víctimas de las inundaciones El administrador del Depósito Judicial ha comunicado al Juzgado de guardia que en dicho depósito hay diez cadáveres procedentes de las inundaciones del día 3 en La Sagrera. De éstos sólo hay cuatro identificados, que son: Francisco Serra, Luis Faix, Pilar Andreu y Rosario Pascual.
[Tienes que estar registrado y conectado para ver este vínculo] Edición del jueves, 14 octubre 1937, página 2 Víctima de las inundaciones Ha ingresado en el Depósito Judicial del Hospital Clínico el cadáver de una mujer sin identificar, extraído del túnel de La Sagrera.
L'aiguat fort sembla que va ser el 3-X-1937. L'endemà, diumenge 4, no hi havia diari. I a La Vanguardia de dimarts 5, parla molt del temporal i de les afectacions per tot arreu, però a penes fa una brevíssima referència a inundacions de refugis a la pàg. 3: "En el perímetro de Barcelona se registraron algunas inundaciones. Entre otras, hubo las de algunos refugios."
A més, com que hi havia bombardeig per mar, com de costum hi havia apagada general. Terrorífic. Potser donar massa difusió a inundacions de refugis hauria fet més mal que bé, si la gent deixava de protegir-s'hi per por d'ofegar-s'hi...
El Llop- Administrador
- Nombre de missatges : 1200
Data d'inscripció : 25/04/2012
Re: Refugis antiaeris i el metro de Barcelona.
Hola a tothom,
Voldria afegir alguna cosa sobre el túnel de la Meridiana. Aquell túnel s'havia començat a construir el 6 de juny de 1934, com a part d'un pla d'enllaços ferroviaris. Per tant, en els anys de la guerra estava a mig fer i no és estrany que els veïns l'utilitzessin com a refugi. Quan després de la guerra, es van tornar a començar les obres, es va decidir fer un túnel nou per a la RENFE, i el túnel començat als anys 30 es va cedir al Metro Transversal. Per tant, aquell antic túnel és ara el túnel del Metro entre Clot i Navas, aprox.
Per cert, en el llibre d'en Salmeron surt una foto d'un tractor de RENFE a l'estació de Navas. Algú en sap alguna cosa?
Gràcies!!!
Voldria afegir alguna cosa sobre el túnel de la Meridiana. Aquell túnel s'havia començat a construir el 6 de juny de 1934, com a part d'un pla d'enllaços ferroviaris. Per tant, en els anys de la guerra estava a mig fer i no és estrany que els veïns l'utilitzessin com a refugi. Quan després de la guerra, es van tornar a començar les obres, es va decidir fer un túnel nou per a la RENFE, i el túnel començat als anys 30 es va cedir al Metro Transversal. Per tant, aquell antic túnel és ara el túnel del Metro entre Clot i Navas, aprox.
Per cert, en el llibre d'en Salmeron surt una foto d'un tractor de RENFE a l'estació de Navas. Algú en sap alguna cosa?
Gràcies!!!
WMD626- Nombre de missatges : 6
Data d'inscripció : 01/02/2015
Re: Refugis antiaeris i el metro de Barcelona.
Be si es cert com ja en dit en alguna ocasio que si es van fer servir com a refugi i que per aquest motiu va morir algunes personas perque un dia de tempesta la riera d´Horta va anegar d´aigua aquest tunels i la gent va morir ofegada. Jo sempre he llegit en els llibres que parlen de la guerra civil a Barcelona que aquest tunels eran els anomenats camins de ferro per fer pasar els trens, no he sentit mai a dir que posteriorment aquests fosin cedits per el Transversal, de fet estic segur que els ferrocarrils i van començar a circular soterrats abans no es perllongues la linea 1 del Transversal fins Fabra i Puig.
Barcino- Nombre de missatges : 11
Data d'inscripció : 10/06/2012
Edat : 61
Localització : Barcelona
Re: Refugis antiaeris i el metro de Barcelona.
WMD626 escrigué:Hola a tothom,
Per cert, en el llibre d'en Salmeron surt una foto d'un tractor de RENFE a l'estació de Navas. Algú en sap alguna cosa?
Gràcies!!!
En l'època de la foto del tractor de RENFE a Navas, les vies del transversal estaven unides a les vies de RENFE a la pl. Catalunya i a la Bordeta. Els cotxes de la sèrie 200, 300 i 400 van entrar usant aquests enllaços.
Fantito- Nombre de missatges : 4
Data d'inscripció : 04/06/2012
Re: Refugis antiaeris i el metro de Barcelona.
Barcino escrigué: Be si es cert com ja en dit en alguna ocasio que si es van fer servir com a refugi i que per aquest motiu va morir algunes personas perque un dia de tempesta la riera d´Horta va anegar d´aigua aquest tunels i la gent va morir ofegada. Jo sempre he llegit en els llibres que parlen de la guerra civil a Barcelona que aquest tunels eran els anomenats camins de ferro per fer pasar els trens, no he sentit mai a dir que posteriorment aquests fosin cedits per el Transversal, de fet estic segur que els ferrocarrils i van començar a circular soterrats abans no es perllongues la linea 1 del Transversal fins Fabra i Puig.
El tema de l'aprofitament del túnel el trobaràs en notícies de premsa del temps de la inauguració i, si no recordo malament, en alguna memòria del Transversal. Justament, expliquen que així com el tram des de Marina a Clot va costar molt de fer, el tram a Navas es va acabar molt més ràpid, precisament perquè es van aprofitar els túnels antics.
WMD626- Nombre de missatges : 6
Data d'inscripció : 01/02/2015
Re: Refugis antiaeris i el metro de Barcelona.
Fantito escrigué:WMD626 escrigué:Hola a tothom,
Per cert, en el llibre d'en Salmeron surt una foto d'un tractor de RENFE a l'estació de Navas. Algú en sap alguna cosa?
Gràcies!!!
En l'època de la foto del tractor de RENFE a Navas, les vies del transversal estaven unides a les vies de RENFE a la pl. Catalunya i a la Bordeta. Els cotxes de la sèrie 200, 300 i 400 van entrar usant aquests enllaços.
Sí, esclar. Però Navas queda molt lluny de Catalunya i Bordeta... Per cert, a la foto, que la tinc davant (i que va fer el Sr. Lluís Bruguera el 1966) es veu el tractor 10300 i el començament d'un furgó J de RENFE. Em sona que hi va haver certs problemes amb els túnels de la Meridiana en aquell temps. No seria per això?. Però potser ens estem sortint del topic...
WMD626- Nombre de missatges : 6
Data d'inscripció : 01/02/2015
Re: Refugis antiaeris i el metro de Barcelona.
Ah!, i volia afegir una altra cosa. Parlant de refugis al Metro, no oblidem que les estacions de Paral·lel i Miramar del funicular de Montjuïc també es van utilitzar com a refugis.
WMD626- Nombre de missatges : 6
Data d'inscripció : 01/02/2015
Temas similares
» Llibres El Metro de Barcelona vol.1 i vol.2 de Carles Salmerón i Bosch
» Cronologia del Metro de Barcelona
» Història dels mapes del Metro de Barcelona.
» Imatge serie 400 metro de Barcelona
» Imatge serie 600 metro de Barcelona
» Cronologia del Metro de Barcelona
» Història dels mapes del Metro de Barcelona.
» Imatge serie 400 metro de Barcelona
» Imatge serie 600 metro de Barcelona
Pàgina 1 de 1
Permisos d'aquest fòrum:
No pots respondre a temes en aquest fòrum
|
|