Andana Central
¿Quieres reaccionar a este mensaje? Regístrate en el foro con unos pocos clics o inicia sesión para continuar.

Universitat

5 participantes

Ir abajo

Universitat Empty Universitat

Missatge por El Llop Dt 10 Jul 2012, 14:57

aprofito una de les acurades respostes d'en Siger Gray al Facebook per copiar-la aquí per tenir la informació recollida i poder-la comentar:

Siger Gray escrigué:Tercer carril. Aixó es FMT. Mur central...Aixó ha de ser Universitat.Com ja van dir. Aquesta estació disposava a la seva part central de doble boveda per el fet de tenir que soportar el pes del monument al Dr.Robert, que actualment es troba a Plaça Tetuan. En 1971, es van iniciar les obres per unir la terminal de rodalies RENFE de Plaça Catalunya amb Sants mitjançant dos tunels paral.lels de via unica fins a Av Roma, ja que en 1975 s'inauguraria l'estació de Sants. Per aquest motiu es va tindre que fer una nova estaciò d'Universitat, ja que es tenia que variar la traça de la via sentit Hospitalet.Durant les obres es va mantindre el servei. Els trens de la L1 van circular en via unica entre Urgell i Catalunya sense cap incidencia. L'actual via sentit Bellvitge queda per sobre del nivell dels tunels de RENFE, (Actualment d'Adif). Tot aquest tram em resulta força interesant. Desde l'andana sentit Fondo es pot veure com apareix el tunel d'Adif i puixa fins la mateixa cota que la via de la L1, seguint la seva trajectoria natural mentre que la via del metro es desvia lleugerament cap a la dreta. Son moltes transformacions les que ha tingut Plaça Catalunya desde que en 1926 va arribar el Transversal.


Editat per darrera vegada per El Llop el Ds 14 Jul 2012, 18:44, editat 1 cop en total
El Llop
El Llop
Administrador

Nombre de missatges : 1200
Data d'inscripció : 25/04/2012

Tornar a dalt Ir abajo

Universitat Empty Re: Universitat

Missatge por foronda 141 Dt 10 Jul 2012, 18:33

Crec que als inicis hi havía una tercera vía entre las dues en servei que moría al mur central del hastial.
Perqué servía ???

Un altre pregunta:
Desprès de Universitat, i en direcció a Urgell, hi ha un desviament amb un tunel on a vegadas es veu maquinaria estacionada.
Te continuitat aquest tunel amb las vias d'Adif ???

foronda 141

Nombre de missatges : 5
Data d'inscripció : 27/04/2012
Edat : 70
Localització : Poblenou

Tornar a dalt Ir abajo

Universitat Empty Re: Universitat

Missatge por El Llop Dt 10 Jul 2012, 23:23

no Foronda. La tercera via es un efecte òptic a una fotografia de la estació. Físicament no hi cabien i menys amb el tercer carril.
D'altra banda, al túnel que et refereixes crec que es el túnel original del Transversal hi que anava a l'andana de via 2. El túnel finalitza en una volta cega amb la mateixa forma que tenia la estació d'Universitat a la zona de l'hastial. Tinc unes fotos, però son d'una qualitat horrible. Quan aconsegueixi de millors, les posaré.

En aquesta pots veure la volta del túnel de via única:

[Tienes que estar registrado y conectado para ver esa imagen]
El Llop
El Llop
Administrador

Nombre de missatges : 1200
Data d'inscripció : 25/04/2012

Tornar a dalt Ir abajo

Universitat Empty Re: Universitat

Missatge por Granmetroes Dc 11 Jul 2012, 09:04

Universitat va tenir una tercera vía al costar Cataluña per el estacionament de trens.

El túnel entre Urgell i Universitat es la embocadura corresponent a la concesió mai aconseguida per a la construcción del tram fina a la plaça Tetuán.

Granmetroes

Nombre de missatges : 19
Data d'inscripció : 11/06/2012

Tornar a dalt Ir abajo

Universitat Empty Re: Universitat

Missatge por El Llop Dc 11 Jul 2012, 11:34

Mira! com deia aquell "d'una mentida (o error) es treu una veritat" en aquest cas dos. Una pregunta Àlex: com es que al final d'aquest apartador hi ha un eixamplament del túnel i la volta cega té la mateixa forma que la que tenia la estació?
Un altre pregunta si em permets: l'embocadura que hi ha entre Plaça de Sants i Mercat Nou per via 2 es la connexió amb les vies de RENFE que havia de servir per al propòsit inicial del Transversal?

Ara no trobo la foto d'Universitat amb les tres vies però he trobat aquesta: [Tienes que estar registrado y conectado para ver esa imagen]

i no se com hi pot caber una tercera via en l'espai entre-vies. I encara que la via estigués, el gàlib dels 100's permetia que passessin l'un al costat de l'altre, deixant el gàlib suficient per no tocar-se?
El Llop
El Llop
Administrador

Nombre de missatges : 1200
Data d'inscripció : 25/04/2012

Tornar a dalt Ir abajo

Universitat Empty Re: Universitat

Missatge por Granmetroes Dc 11 Jul 2012, 11:48

Doña'm unes hores I.aclareixo dubtes

Granmetroes

Nombre de missatges : 19
Data d'inscripció : 11/06/2012

Tornar a dalt Ir abajo

Universitat Empty Re: Universitat

Missatge por El Llop Dc 11 Jul 2012, 12:02

per descomptat!!
El Llop
El Llop
Administrador

Nombre de missatges : 1200
Data d'inscripció : 25/04/2012

Tornar a dalt Ir abajo

Universitat Empty Re: Universitat

Missatge por Granmetroes Dc 11 Jul 2012, 16:41

Fixat en la andana direcció Hospitalet, no trobes res extrany en el paviment??, es aqui en està el gàlib que et falta.

Si compares la fotografía sense la tercera vía.

[Tienes que estar registrado y conectado para ver esa imagen]

Amb la fotografía en la que si hi apareix.

[Tienes que estar registrado y conectado para ver esa imagen]

Obsrvaràs un petit ripat de les andanes i de les víes generals.


Pel que fa referencia a la embocadura al túnel entre Sans i Mercat Nou, no te res a veure amb l´enllaç amb les víes de RENFE (MZA), que s´havia d´haver fet a cel obert a la alçada de les cotxeres. Aquesta embocadura te a veure amb una altra concesió no otorgada per construir una línia entre Sans i Collblanc desde una estació besona a la construida, i enllaçada amb el tronc principal del Transversal per tal de pode fer-hi arribar el material rodant desde cotxeres. Per tant es un túnel d´enllaç per una primitiva línia 2 del Transversal mai duta a terme.

Més coses, no he entés
Àlex: com es que al final d'aquest apartador hi ha un eixamplament del túnel i la volta cega té la mateixa forma que la que tenia la estació?
pero el túnel havia de tenir la mateixa funció que el de Sans, enllaç amb el tronc principal per tal de quedar enllaçat amb cotxeres.

Salutacions.

Alex.

Granmetroes

Nombre de missatges : 19
Data d'inscripció : 11/06/2012

Tornar a dalt Ir abajo

Universitat Empty Re: Universitat

Missatge por El Llop Dc 11 Jul 2012, 17:01

el tema del túnel millor el tornem a parlar quan disposi de les imatges, perquè vegis que vull dir. I ara, mes preguntes:

1) ara me'n adono del que dius de les vies d'Universitat; com et vaig dir ahir, que déu o el servei català d'oftalmologia et conservin la vista perquè deu ni dó. La pregunta, o suposició, es la següent: aquesta tercera via seria del període de la primera estació de Catalunya, oi? perquè si no quina podria ser la funció? no ho trobo molt pràctic. La tercera via d'Espanya tenia un us molt clar, però si només era per estacionar trens, es podria haver fet servir el túnel d'enllaç amb el ramal de Tetuan, no?

2) podria ser que la volta de l'estació sigui mes ample a la part de l'andana de via 1 (a la zona de l'hastial em refereixo) que a la de via 2?

I moltes gràcies per la informació, Àlex.
El Llop
El Llop
Administrador

Nombre de missatges : 1200
Data d'inscripció : 25/04/2012

Tornar a dalt Ir abajo

Universitat Empty Re: Universitat

Missatge por Granmetroes Dc 11 Jul 2012, 17:11

Home, es molt més pràctic tenir unitats de reserva llestas per por posar en servei d´una manera ràpida i sencilla a un dels extrems de la línia, aquest cas Cataluña.

El ripat de vía i andana devía de ser simètric per deixar prou gàlib, i per tant la volta també.

Alex.

Granmetroes

Nombre de missatges : 19
Data d'inscripció : 11/06/2012

Tornar a dalt Ir abajo

Universitat Empty Re: Universitat

Missatge por El Llop Dc 11 Jul 2012, 17:22

Per això m'estranya el d'aquesta via. Jo també trobo mes normal el tenir unitats de reserva als finals de línia, com mes tard passà a Sta.Eulàlia on es va construïr una via d'apartador per complir aquesta funció. Podria ser que aquesta fotografia s'hagués pres en el període anterior a l'obertura de la segona Catalunya i que aquesta no fos operativa, o només es fes servir una via?
El Llop
El Llop
Administrador

Nombre de missatges : 1200
Data d'inscripció : 25/04/2012

Tornar a dalt Ir abajo

Universitat Empty Re: Universitat

Missatge por Granmetroes Dc 11 Jul 2012, 17:45

Em consta que va existir amb la nova

Granmetroes

Nombre de missatges : 19
Data d'inscripció : 11/06/2012

Tornar a dalt Ir abajo

Universitat Empty Re: Universitat

Missatge por foronda 141 Dc 11 Jul 2012, 19:23

Segons el llibre de Carles Salmerón El Metro de Barcelona II, página 129:

"Durant uns anys l'estació va tenir una petita via d'apartador (posteriorment suprimida) que es trobava al costat est (al final del mur central), i s'emprava per l'estacionament de material mòbil."

foronda 141

Nombre de missatges : 5
Data d'inscripció : 27/04/2012
Edat : 70
Localització : Poblenou

Tornar a dalt Ir abajo

Universitat Empty Re: Universitat

Missatge por El Llop Dc 11 Jul 2012, 19:29

gràcies Foronda.
El Llop
El Llop
Administrador

Nombre de missatges : 1200
Data d'inscripció : 25/04/2012

Tornar a dalt Ir abajo

Universitat Empty Re: Universitat

Missatge por Catinenc Dl 28 Gen 2013, 22:29

Acabo de descobrir aquest foro i vull fer notar que la tercera via que apareix a la fotografia de l'estació Universitat, correspon al final de la via de maniobres de Renfe quan l'estació de Pl. Catalunya era final de la xarxa de Norte i després Renfe, fins que en els anys 70 es va perllongar fins a Sants.
Com que ja tinc uns quant anys, no puc assegurar amb total veracitat que la arribés a veure, pero recordo alguna cosa semblant. Si el topall arrivaba a la pared o acababa una mica abans (a l'entrada de l'estació) es el dubte que tinc, pero jo he arribat a veure alguna cosa semblant.
I quan dic aixó és perque de petit anava els dissabtes per la tarda amb la meva mare a buscar el meu pare al treball al costat de Bordeta i anavem en els cotxes de la sèrie 100 quan encara formaven trens d'un sòl cotxe. Ixó era als principis dels anys 60.

Catinenc

Nombre de missatges : 1
Data d'inscripció : 28/01/2013

Tornar a dalt Ir abajo

Universitat Empty Re: Universitat

Missatge por El Llop Dt 29 Gen 2013, 00:01

Gràcies Catinenc per la teva intervenció. En lo referent a la via d'apartador de R. enfe, estic d'acord amb tu i mes després de veure uns excel.lents esquemes de l'Alex Reyes on apareix la configuració de les vies d'aquesta estació. Ara bé, crec que la via que apareix a la imatge pertany al FMT ja que està al costat Bordera de l'estació a un lloc on no podien arribar els trens de Norte/Renfe. Segons em va comentar l'Alex, aquesta via es va fer servir principalment mentre s'ampliava la primitiva estació de Catalunya.
El Llop
El Llop
Administrador

Nombre de missatges : 1200
Data d'inscripció : 25/04/2012

Tornar a dalt Ir abajo

Universitat Empty Re: Universitat

Missatge por El Llop Dt 21 Jul 2015, 19:43

continuant amb el tema d'Universitat, us deixo les imatges de l 'únic arc que es conserva original de 1926.

[Tienes que estar registrado y conectado para ver esa imagen]
El Llop
El Llop
Administrador

Nombre de missatges : 1200
Data d'inscripció : 25/04/2012

Tornar a dalt Ir abajo

Universitat Empty Re: Universitat

Missatge por WMD626 Ds 03 Oct 2015, 19:45

La via d'entremig d'Universitat s'utilitzava quan a l'estació de Plaça Catalunya de Norte/RENFE arribaven composicions remolcades per 7000s o Alsthoms, com apartador o per facilitar la maniobra de les locomotores, que podien fer la inversió de marxa.

WMD626

Nombre de missatges : 6
Data d'inscripció : 01/02/2015

Tornar a dalt Ir abajo

Universitat Empty Re: Universitat

Missatge por Contenido patrocinado


Contenido patrocinado


Tornar a dalt Ir abajo

Tornar a dalt

- Temas similares

 
Permisos d'aquest fòrum:
No pots respondre a temes en aquest fòrum